Łożyska hybrydowe bardziej wytrzymałe od łożysk w pełni stalowych
Badania oparte na analizie 1000 łożysk pokazują, że 99,6% łożysk CeramicSpeed wytrzymuje co najmniej 4 razy dłużej niż łożyska standardowe.
W 50% przypadków trwałość eksploatacyjna łożyska hybrydowego była od 8 do 20 razy dłuższa niż do tej pory stosowanych łożysk stalowych — nawet w aplikacjach, w których komponenty znajdowały się pod wpływem silnego zanieczyszczenia cząstkami stałymi.
W 30% przypadków oczekuje się, że łożyska kulkowe nie będą wymagały wymiany na nowe przez cały okres eksploatacji maszyny.
W porównaniu do kulek stalowych kulki ceramiczne są mniej gęste oraz znacznie lżejsze (o około 58%). To oznacza, że zapotrzebowanie na energię, która jest potrzebna do pracy maszyny, także ulegnie zmniejszeniu. Ponadto zaletą niskiej masy komponentów tocznych jest również dłuższy okres eksploatacyjny całego łożyska hybrydowego.
Niska masa kulki zmniejsza odśrodkowe obciążenie bieżni w trakcie obrotu. Między innymi przez to zużycie łożyska jest znacznie zredukowane. Dodatkowym plusem jest to, że łożyska hybrydowe są w stanie pracować przy obrotach, które są wyższe o 50% w porównaniu z komponentami w pełni stalowymi. A zatem świetnie sprawdzą się w aplikacjach, w których występują duże prędkości – na przykład we wrzecionach obrabiarek.
Do zalet łożysk z kulkami ceramicznymi zalicza się także wyjątkowo niski współczynnik tarcia. Współczynnik ten jest znacznie niższy w porównaniu do komponentów, które wyposaża się w stalowe kulki. Ta sytuacja sprawia, że łożyska hybrydowe mają także mniejszą potrzebę smarowania.
Ogólnie bez smarowania każde łożysko toczne szybciej ulega zużyciu lub uszkodzeniu. Bezpośredni kontakt stalowych elementów tocznych z równie stalową bieżnią prowadzi do stosunkowo szybkiej awarii. Współczynnik tarcia stali w stosunku do stali wynosi 0,8, natomiast współczynnik tarcia stali w stosunku do ceramiki – 0,2 lub nawet mniej, jeśli bieżnie są dodatkowo powlekane.
W rezultacie okazuje się, że kulki ceramiczne eliminują problem związany z dwoma identycznymi materiałami, które podczas pracy, właściwie niszczą się nawzajem.
Zarówno twardość, jak i jakość wykończenia kulek ceramicznych służą także do polerowania powstałych na bieżniach uszkodzeń. W standardowych łożyskach, gdzie mamy do czynienia ze stalowymi elementami i stalowymi kulkami, uszkodzenia na bieżniach prowadzą jedynie do dalszych szkód i ostatecznie wiąże się z koniecznością wymiany łożyska na nowe.
Kulki z azotku krzemu CeramicSpeed mają wyjątkowo niski współczynnik rozszerzalności cieplnej. Wynosi od 1,7 K^ -1 w porównaniu do 12,3 K^ -1 dla kulek wykonanych ze stali. Dzięki temu łożyska hybrydowe z kulkami CeramicSpeed dużo lepiej radzą sobie w zastosowaniach, w których występują wysokie czy niskie temperatury lub w tych środowiskach produkcyjnych, w których mamy do czynienia z wahaniem temperatur.
Jeśli szukasz łożysk, które poradzą sobie w temperaturze do 350°C (660 stopni Fahrenheita), doskonałym rozwiązaniem będą łożyska hybrydowe LongLife HighTemp. Seria LongLife High Temp obejmuje komponenty przeznaczone do pracy w wysokich temperaturach oraz w środowisku kriogenicznym.
Łożyska hybrydowe serii LongLife Corrotec to komponenty przeznaczone przede wszystkim do pracy w wilgotnym środowisku. Wypełnia się je smarem klasy FDA, co oznacza, że są bezpieczne i dopuszczone do działania w maszynach wykorzystywanych między innymi przez branżę spożywczą. Dodatkowo posiadają bieżnie wykonane ze stali nierdzewnej, polimerowe koszyki oraz — oczywiście — kulki ceramiczne.
Produkty, które sprawdzą się w środowisku korozyjnym, są nie tylko zatwierdzone przez FDA (FDA 21 CFR), ale także spełniają wszystkie wymagania, które zostały określone w przepisach WE 1935 (EC 1935). Sam środek smarny natomiast jest zarejestrowany przez NSF (H1) i dopuszczony do stosowania w kontakcie z produktami spożywczymi.
W przeciwieństwie do kulek stalowych kulki z azotku krzemu bardzo silnie izolują od prądów błądzących. Jest to spowodowane głównie tym, że azotek krzemu jest materiałem, który nie przewodzi prądu. Erozja elektryczna łożyska pojawia się w trakcie przepływu prądu elektrycznego przez elementy łożyska zamontowanego w silniku do ziemi. Szczególnie w silnikach elektrycznych z regulacją częstotliwości prądy błądzące nierzadko stanowią poważne zagrożenie dla łożysk. Z upływem czasu uszkodzenia powstałe w wyniku przepływających prądów błądzących utrudniają płynną pracę, tworząc mikro spawy i wżery na bieżniach łożysk. Jest to stan, który zawsze stopniowo narasta i ostatecznie powoduje trwałe uszkodzenie łożyska. Zakres tego rodzaju uszkodzenia zależy od mocy prądu oraz czasu jego przepływu.
Jak rozwiązać ten problem? Montując łożyska izolowane, a dokładniej łożyska kulkowe, w których wykorzystuje się elementy toczne wyprodukowane z materiałów nieprzewodzących – na przykład z azotku krzemu.