Materiały ceramiczne, których używa się do produkcji elementów tocznych w łożyskach hybrydowych CeramicSpeed, znacząco poprawiły większość parametrów. A to przełożyło się na trwałość i wytrzymałość łożysk kulkowych w ekstremalnych warunkach. Aby jednak jeszcze bardziej podnieść trwałość swoich produktów, marka CeramicSpeed dodatkowo stosuje powłoki. Jakie? Temat omawiamy w poniższym artykule.
Łożyska toczne i ślizgowe mają swoją określoną żywotność. To naturalne, że w pewnym momencie się zużywają i należy zastąpić je nowymi rozwiązaniami. Nawet wykorzystanie wysokiej jakości materiałów do produkcji poszczególnych elementów łożyska nie sprawi, że te będą pracować bez problemu przez cały czas. Warto jednak decydować się na takie komponenty, które są przystosowane do określonych warunków pracy. Dlaczego? Głównie z tego powodu, że takie łożyska po prostu będą działać bezawaryjnie dłużej, a to z kolei zmniejsza ryzyko wystąpienia nieplanowanych przestojów i kosztów eksploatacyjnych. Aby jeszcze bardziej wydłużyć żywotność łożysk, producenci nierzadko stosują specjalne powłoki. Dotyczy to także łożysk hybrydowych, czyli modeli, w których montuje się elementy toczne wykonane z materiałów ceramicznych — w przypadku marki CeramicSpeed z azotku krzemu. Takie powłoki wykorzystuje duński producent w swoich komponentach? Szczegóły znajdziesz w dzisiejszym wpisie.
Dlaczego stosuje się powłoki ochronne na łożyskach? Zanim odpowiemy na to pytanie, przypomnijmy, czym w ogóle są takie powłoki. Otóż powłoki ochronne to swego rodzaju warstwy, którymi „owija się” poszczególne elementy łożysk w celu ich dodatkowego zabezpieczenia. Dzięki temu zwiększa się trwałość całego komponentu, a to z kolei przekłada się na dłuższą żywotność.
Standardowo powłoki ochronne produkuje się z metalu, materiałów ceramicznych lub tworzyw sztucznych. Tego rodzaju warstwa skutecznie oddziela dany element od czynników, które niekorzystnie wpływają na jego trwałość czy jakość. A zatem powłoka ochronna jest po prostu świetnym zabezpieczeniem, które z reguły stosuje się, gdy od łożysk wymagana jest wysoka odporność na zużycie czy inne, równie trudne warunki.
Duński producent łożysk CeramicSpeed stosuje specjalne powłoki ochronne, które doskonale sprawdzą się praktycznie przy każdym rodzaju stali. Ponadto przystosowane są do ekstremalnych warunkach, bez względu na to, jaki w danym miejscu jest poziom korozyjności. A zatem powłoki świetnie sprawdzą się na łożyskach wykorzystywanych przez branżę spożywczą.
Powłoki ochronne CeramicSpeed mają ogólnie wiele zalet. Najważniejszym plusem jest oczywiście gwarancja wydłużonej żywotności zamiennych elementów. Do zalet zalicza się również skuteczne zmniejszanie tarcia czy minimalizowanie ryzyka wystąpienia na łożysku mikro wżerów, które są z reguły skutkiem zmęczenia powierzchniowego. Odpowiednie powłoki ochronne CeramicSpeed zapewniają dużo lepszą odporność elementów na ścieranie i korozję oraz mniejsze zużycie. Ponadto charakteryzują się świetnymi właściwościami adhezyjnymi. Powłoki CeramicSpeed redukują również konieczność smarowania łożyska.
W ofercie CeramicSpeed znajdziesz kilka rodzajów powłok ochronnych: CorroCoat, HardCoat, WarCoat. Od siebie różnią się one metodą wytwarzania i tym samym pewnymi właściwościami. Na przykład powłokę CorroCoat produkuje się specjalną metodą zanurzania. Rozwiązanie tego rodzaju gwarantuje wysoką antykorozyjność i zwiększa twardość danego elementu. WarCoat i HardCoat natomiast są powłokami, które tworzy się za pomocą specjalnej nanotechnologi w procesie PVD. WarCoat to powłoki, które można wykorzystać niemalże do każdej stali, HardCoat zaś przeznaczony jest jedynie dla materiałów wysokiej jakości.
Jak wspominaliśmy, powłoki WarCoat oraz HardCoat produkuje się za pomocą metody PVD — Physical Vapour Deposition. To proces, który umożliwia uzyskanie maksymalnej trwałości. Powłoka, która powstaje na skutek krystalizacji, charakteryzuje się świetną odpornością na zużycie ścierne. Twardość takiej powłoki ochronne wynosi aż 2000-3000 HV. To innowacyjna i bardzo skuteczna opcja, dzięki której duńskie łożyska hybrydowe jeszcze lepiej radzą sobie w ekstremalnych warunkach.