W ekstremalnych warunkach pracy łożysk, czyli tam, gdzie występują między innymi zanieczyszczenia, stosuje się komponenty uszczelnione. I mimo tego, że kulki ceramiczne montowane w łożyskach ceramicznych są odporne na te zanieczyszczenia, warto sięgać po rozwiązania wyposażone w odpowiednie uszczelnienie. Jakie uszczelnienia dla łożysk hybrydowych CeramicSpeed proponuje? Na pytanie odpowiadamy w dzisiejszym artykule.
Łożyska hybrydowe do komponenty z pierścieniem wewnętrznym, zewnętrznym, koszykiem i elementami tocznymi w postaci kulek wykonanych z azotku krzemu. Wspomniane elementy toczne są twardsze i gładsze od stalowych. Twardość sprawia, że ciała obce, które przenikną do wnętrza takie łożyska hybrydowego, są wręcz mielone w pył. Mimo wysokiej jakości i odporności na zanieczyszczenia, w niektórych aplikacjach warto montować łożyska ceramiczne wyposażone w taki element, jak uszczelnienie łożyska. Jakie są dostępne uszczelnienia łożysk tocznych, jeśli chodzi o rozwiązania Ceramic Speed? Bez względu na to, czy interesują Cię komponenty serii Ceramic Speed Xtreme, czy innej, już teraz sprawdź, jak można zabezpieczyć hybrydowe łożyska kulkowe. Szczegóły na ten temat znajdziesz w poniższym artykule.
W łożyskach tocznych stosuje się różnego rodzaju uszczelnienia. Biorąc pod uwagę to, czy uszczelka styka się z pierścieniem, wyróżnia się stykowe oraz bezstykowe uszczelnienia łożysk. W zależności od metody ich mocowania, elementy te dzieli się na uszczelnienia mocowane na pierścieniu wewnętrznym oraz w zewnętrznym. Ze względu na ilość uszczelniających warg natomiast rozróżnia się uszczelki jednowargowe, dwuwargowe i wielowargowe.
Oferta CeramicSpeed obejmuje trzy systemy uszczelnień. Klient może wybrać jedno z następujących rozwiązań:
RZ/2RZ,
RS/2RS,
Z/2Z.
Uszczelnienie łożyska RZ to nic innego jak gumowa uszczelka, która charakteryzuje się stosunkowo małym współczynnikiem tarcia. Jako opcja bezstykowa nie powodują dodatkowego tarcia — również w aplikacjach, w których łożysko hybrydowe pracuje przy wysokich prędkościach obrotowych. Do zalet zalicza się optymalne zabezpieczenie. Temperatura pracy łożysk hybrydowych CeramicSpeed z uszczelnieniem bezstykowym RZ nie powinna przekraczać 120 stopni Celsjusza. 2RZ w oznaczeniu łożyska informuje o tym, że w danym komponencie mamy do czynienia z uszczelnieniem obustronnym.
RS to stykowe uszczelnienie łożyska, które podobnie jak RZ także zapewnia dobrą ochronę. W przypadku rozwiązania RS warto pamiętać jednak o ograniczeniu prędkości obrotowej, ponieważ takie uszczelnienie, które ma dane ceramiczne łożysko, powoduje niestety tarcie. Maksymalna temperatura pracy łożysk hybrydowych z uszczelnieniem RS wynosi 120 stopni Celsjusza.
Asortyment Ceramic Speed obejmuje również uszczelnienie oznaczone symbolem Z. To rodzaj uszczelnienia, które każdemu łożyskowi jest w stanie zapewnić podstawową ochronę. Dodatkowo, jeśli chodzi o opór łożysk, uszczelnienie Z nie powoduje właściwie tarcia. A zatem nie ma żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o prędkość obrotową. Dodatkowo ceramiczne łożysko z uszczelnieniem typu Z może pracować tam, gdzie temperatura pracy wynosi maksymalnie 360 stopni Celsjusza.
W ofercie Ceramic Speed dostępne są także specjalne uszczelnienia łożysk tocznych, a dokładniej uszczelnienie dla komory smarowania. Taki produkt montuje się do wcześniej zainstalowanego już uszczelnienia podstawowego. Dzięki temu można stworzyć dodatkową komorę, którą wypełnia się prawidłowo dobranym smarem. Tego rodzaju uszczelnienia tworzą świetną barierę i gwarantują skuteczną ochronę przed zanieczyszczeniami, które mogą znaleźć się — na przykład — w różnego rodzaju płynach czy szlifierskich częściach.
Dostępne jest także uszczelnienie łożyska z oprawą Black Plate. Taki system zbudowany jest z czarnej płyty BPS ze specjalnymi uszczelnieniami oraz obudowy, która ma dodatkowo smarujące złącze. Płytę instaluje się pomiędzy danym urządzeniem a łożyskiem z oprawą. Sama płyta ma grubość 3-4 mm i po montażu tworzy odpowiednią komorę tuż przed łożyskiem. Komorę tę uzupełnia się smarem do otworu smarowego umiejscowionego w obudowie. Zwalniający otwór ma za zadanie zapobiegać powstawaniu ciśnienia i gwarantować, że komora została faktycznie wypełniona całkowicie odpowiednim środkiem smarnym.
Jeśli chodzi o zabezpieczanie łożysk, marka Ceramic Speed poza uszczelnieniami wykorzystuje również inne rozwiązania — a mianowicie powłoki. Ich zadaniem jest przede wszystkim zwiększenie odporności na zużycie, korozję, zanieczyszczenia oraz ewentualne wahania prędkości. Powłoki dodatkowo zapewniają stosunkowo niski współczynnik tarcia.
Dostępne są aż trzy rodzaje takich powłok. LongLife WearCoat to powłoka ochronna, która zapewnia dużo lepszą odporność na zużycie oraz tarcie. Dodatkowo powłoka zabezpiecza łożysko hybrydowe przed rdzą.
LongLife HardCoat to elastyczna powłoka, która podobnie jak wyżej wspomniane rozwiązanie, również gwarantuje niższe tarcie i większą odporność na zużycie. To, co wyróżnia tę powłokę od innych, to zapewnienie wyższej twardości. Ze względu na tę właściwość powłoka LongLife HardCoat wykorzystuje się najczęściej na kulkach ceramicznych i bieżniach.
W środowisku wilgotnym doskonale sprawdzą się łożyska hybrydowe z powłoką LongLife CorroCoat. Taka powłoka gwarantuje maksymalną odporność na korozję i stosunkowo niskie tarcie. Warstwę tej gamy można wykorzystać na całym łożysku — nie tylko na poszczególnych jego elementach.